zaterdag 28 mei 2011

abfahrt!

In alle vroegte sta ik op. Drie uur in de ochtend welteverstaan. Ik heb maar een kaartje gekocht voor de "Amsterdam - Eindhoven Express Bus", want nachtnetten en overstappen zie ik toch écht niet zitten. Voel goeie moed begeef ik me naar Amsterdam Centraal, en stap de bus in. Samen met een stuk of twintig Spanjaarden en een rastafari wurm ik me in een veredelde minivan met chauffeur van twijfelachtig allooi. Ter hoogte van Utrecht stoppen we plots voor een parkeergarage voor een rijkswaterstaatgebouw, waarna een van de Spanjaarden met dik Spaans accent druk vragen begint te stellen aan de bestuurder, die hier enkel "Jahjah, kein Problem, alles klar! Deutlich!" op weet te antwoorden.

Dit bleek het leukste deel van de reis, want in Bucharest nam ik een bus de verkeerde kant op. Taxichauffeurs slepen je nog net niet hun auto in om je voor "net zo duur als de bus" -omgerekend 10 euro, een buskaartje kost 20 cent- naar het centrum te brengen. Ik snauw de laatste chauffeur van me af en stap betweterig de bus in. Nadat ik tot het (logische) besef kwam dat de bus, ondanks dat er "Piata Romania" op de bus stond, ging hij dus niet naar Piata Romania, want dat was de andere kant op. Toen ik de buschauffeur vroeg of de bus gewoon terugging in dezelfde richting antwoordde hij "No. You stay in car.". Yes Boss. Na nog een halfuurtje rondgewandeld te hebben op Piata Romania, vond ik mijn bestemming. Het is hier 30 graden en heb de hele resterende dag op een bankje gezeten in een park, koffie gedronken en pasta gegeten. Over deze reis kom ik wel weer heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten