donderdag 12 april 2012

dagdromen



De dagen worden langer, de terrasjes aanlokkelijker en de zomervakantie komt steeds dichterbij. Het maken van concrete en tastbare plannen voor de zomer gaat dan ook een steeds grotere rol innemen in mijn dagelijkse planning. Een recent onderzoek toont aan dat dagdromen een teken op bovengemiddelde intelligentie kan zijn - dus ik voel me iets minder schuldig. De paasvakantie zou een opeenvolging van cram sessions in de Leuvensche universiteitsbibliotheek worden. De balans van utile en dulci (blijkbaar het leerrijke en het plezante, of in ieder geval iets in die trant) was de afgelopen weken iets teveel in de richting van het plezante geslagen, en er moest wat tegenwicht in de schaal gelegd worden. Tot nu toe is het nog niet erg gelukt. Onder het mom 'het blijft vakantie' probeer ik mezelf een beetje wijs te maken dat het niet erg is.

De eerste vier dagen was ik op bezoek bij Dana in Keulen. Inmiddels ben ik zo vaak in Duitsland geweest dat het altijd weer een beetje als thuiskomen van een lange vakantie voelt. Dana is inmiddels helemaal ingeburgerd, als echte Kölsche. Ik ben stikjaloers op haar stulpje. Buiten het feit dat ze een ligbad heeft, ligt het in een gezellige multicultibuurt in Keulen. Als ik in Leuven mijn thuis verlaat en voor de zoveelste keer zowat uitglijd in het braaksel van een van de vele zatte studenten, denk ik met weemoed terug aan de tijden in de Niasstraat – waar het meest uitbundige straattafereel een spontane barbecue was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten